6 Symptomów uszkodzonej cewki zapłonowej (i koszt wymiany)

Cewka zapłonowa to transformator, który służy do przekształcania i dostarczania prądu do świecy zapłonowej w ilości wystarczającej do wytworzenia iskry i uruchomienia silnika. Jest to kluczowy element układu zapłonowego samochodu i jeśli jest wadliwa, samochód nie uruchomi się.

Dlatego awaria tej części może spowodować poważne problemy z silnikiem samochodu.

W tym artykule przyjrzymy się objawom uszkodzenia cewki zapłonowej i sprawdzimy, jakie środki zapobiegawcze można podjąć, aby zapewnić jej długą żywotność. Na początek przyjrzyjmy się krótko, jakich objawów należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzonej cewki zapłonowej jest nieprawidłowy zapłon silnika oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak zgaśnięcie silnika, zwiększone zużycie paliwa i odgłosy dochodzące z silnika.

Ponieważ cewka zapłonowa jest tak ważnym elementem silnika samochodowego, może wystąpić wiele różnych objawów uszkodzenia cewki zapłonowej.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów uszkodzonej cewki zapłonowej.

Zawartość pokaż Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej 1. Lampka kontrolna silnika 2. Wsteczne i błędne spalanie silnika 3. Zgaśnięcie silnika 4. Niska oszczędność paliwa 5. Dziwny hałas silnika 6. Samochód w ogóle nie odpala Działanie cewek zapłonowych Lokalizacja cewki zapłonowej Koszt wymiany cewki zapłonowej

Symptomy uszkodzonej cewki zapłonowej

1. Lampka kontrolna silnika

Lampka kontrolna silnika zapala się, gdy wystąpi problem z silnikiem. Ponieważ cewka zapłonowa ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie silnika, kontrolka kontrolna silnika zaczyna migać w przypadku wystąpienia problemu z cewką.

Jeśli wystąpił którykolwiek z poniższych objawów i lampka kontrolna silnika świeci, problem najprawdopodobniej dotyczy cewki zapłonowej.

2. Cofanie się zapłonu silnika i przerwanie zapłonu

Wsteczne spalanie silnika jest zauważalne we wczesnych stadiach awarii cewki zapłonowej. Cofanie się płomienia występuje, gdy w cylindrze znajduje się niespalone paliwo, które wypływa przez rurę wydechową.

Powoduje to również wydzielanie się czarnego dymu z rury wydechowej i nieprzyjemnego zapachu benzyny, co wskazuje na możliwość wystąpienia problemu z cewką zapłonową. Zaleca się natychmiastowe usunięcie tego problemu, aby uniknąć uszkodzenia układu wydechowego.

3. Zgaśnięcie silnika

Jeśli masz pojedynczą cewkę zapłonową, odpalanie rozdzielacza - powszechne w starych samochodach, Twój samochód może zgasnąć podczas jazdy. Jeśli jedziesz z normalną prędkością i po przejechaniu kilku kilometrów zauważysz, że silnik się zatrzymuje, istnieje możliwość, że cewka zapłonowa jest uszkodzona. Zgaśnięcie silnika następuje, gdy cewka zapłonowa dostarcza nieregularny prąd do świecy zapłonowej. Jeśli nie zostanie ona natychmiast naprawiona, samochód może się całkowicie zatrzymać po przejechaniu kilku kilometrów.

Jeśli masz nowszy samochód z oddzielnymi cewkami zapłonowymi, samochód najprawdopodobniej nie zgaśnie podczas jazdy, jeśli uszkodzeniu uległa tylko jedna cewka zapłonowa.

4. Niska oszczędność paliwa

Z powodu uszkodzonej cewki zapłonowej silnik samochodu może mieć problemy z zapłonem i wylewać paliwo z rury wydechowej, nie spalając go, co powoduje większe zużycie paliwa przez silnik. Powoduje to znaczny wzrost zużycia paliwa, co wskazuje na konieczność sprawdzenia cewki zapłonowej.

5. Dziwny hałas silnika

Uszkodzona cewka zapłonowa nie wytwarza wystarczającego napięcia dla świecy zapłonowej, przez co silnik pracuje ciężej niż zwykle.

Jeśli z powodu uszkodzonej cewki zapłonowej silnik pracuje na jednym cylindrze mniej niż zwykle, samochód może brzmieć jak traktor i wydawać dziwne odgłosy pracy silnika.

6. Samochód w ogóle nie odpala

Uszkodzona lub wadliwa cewka zapłonowa może uniemożliwić całkowity rozruch silnika. Jeśli podczas uruchamiania samochodu słychać odgłos kliknięcia, problem nie dotyczy cewki zapłonowej.

Jeśli jednak nie słychać żadnego dźwięku, istnieje możliwość, że zawiódł układ zapłonowy, zwłaszcza w starszych samochodach z jedną cewką zapłonową dla wszystkich cylindrów.

Działanie cewek zapłonowych

Zadaniem układu zapłonowego samochodu jest wytworzenie wysokiego napięcia z akumulatora samochodowego i przekazanie go do świec zapłonowych. Dzięki temu napięciu świeca zapala mieszankę paliwowo-powietrzną i uruchamia silnik.

Cewka zapłonowa jest w zasadzie transformatorem wysokiego napięcia i niskiego prądu, który pobiera napięcie z akumulatora samochodowego 12 V i przekształca je na napięcie 25-30 000 V, które jest potrzebne świecy zapłonowej do zapłonu.

Położenie cewki zapłonowej

Jeśli masz oddzielne cewki zapłonowe, są one umieszczone na górze świec zapłonowych, zwykle na głowicy silnika.

Jeśli jednak masz jedną oddzielną cewkę zapłonową i rozdzielacz, często jest ona montowana przy nadwoziu samochodu, w pobliżu rozdzielacza.

Koszt wymiany cewki zapłonowej

Średni koszt wymiany pojedynczej cewki zapłonowej wynosi od 60 do 350 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszt pojedynczej cewki zapłonowej wynosi od 30 do 150 USD. Koszt robocizny przy wymianie cewki zapłonowej wynosi od 30 do 200 USD.

Wymiana cewki zapłonowej jest często dość prosta i można ją łatwo wymienić samodzielnie, ale w niektórych modelach samochodów może to zająć godzinę lub dwie, dlatego w niektórych przypadkach należy liczyć się z dość wysokim kosztem wymiany.

Wymiana cewki zapłonowej jest często łatwa, ale jeśli nie czujesz się na siłach, aby zrobić to samodzielnie, udaj się do mechanika samochodowego i pozwól wykonać pracę ekspertom.