Wióry metalowe w oleju - dlaczego tak się dzieje (i co robić)

Jest kilka problemów, które z pewnością wzbudzą niepokój u wszystkich właścicieli samochodów, a jednym z nich są wióry metalowe w oleju. Jeśli zauważysz wióry metalowe w oleju podczas wykonywania regularnych przeglądów, musisz szybko podjąć odpowiednie działania.

Przyjrzymy się przyczynom zanieczyszczenia oleju i przedstawimy problemy, jakie może ono powodować. Omawiamy także kolejne kroki, jakie należy podjąć, aby zapewnić prawidłowe działanie pojazdu.

Spis treści show Co powoduje obecność wiórów metalowych w oleju? Różne rodzaje wiórów metalowych 1. Wióry żelazne 2. Wióry mosiężne, brązowe lub miedziane 3. Wióry chromu lub molibdenu 4. Wióry aluminiowe Jakie problemy są powodowane przez wióry metalowe w oleju? 1. Nierówna praca na biegu jałowym 2. Odgłosy pracy silnika 3. Stukanie silnika 4. Słabe przyspieszenie 5. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej Jak naprawić samochód, gdy znajdziesz wióry metalowe w oleju

Co powoduje obecność wiórków metalowych w oleju?

Najczęstszą przyczyną obecności wiórów metalowych w oleju silnikowym są uszkodzone łożyska drążków lub łożyska główne. Jeśli jest to aluminium lub metal, może to pochodzić z tłoków, wadliwej pompy olejowej lub zużytych wałków rozrządu.

Olej silnikowy jest niezbędny do prawidłowego smarowania silnika i zapewnienia prawidłowego działania jego części. Bez tego smarowania części metalowe ścierałyby się, skracając żywotność silnika.

Czasami prędkość obrotowa tłoków i brak smarowania mogą powodować odrywanie się metalowych odłamków z wewnętrznych elementów. W niektórych przypadkach nie stanowi to większego problemu, ponieważ metalowe cząstki są wyłapywane przez filtr i usuwane podczas przeglądu. Jeśli jednak w oleju pojawia się duża ilość metalowych odłamków, oznacza to, że metalowe elementy wewnątrz ulegają wykruszeniu.

RELATED: Jaka ilość metalu w oleju jest normalna?

Różne rodzaje wiórów metalowych

1. Wióry żelazne

Jeśli wióry widoczne w oleju są żelazne, oznacza to, że mamy do czynienia z problemem z jedną z części wirujących w silniku. Zarówno wałek rozrządu, jak i wał korbowy są wykonane z żelaza.

Ponadto z żelaza mogą być wykonane różne części układu rozrządu. W każdym przypadku mamy do czynienia z poważną naprawą, której nie należy odkładać na później.

2. Wióry z mosiądzu, brązu lub miedzi

Brąz, miedź i mosiądz mają unikalny wygląd, który niezaprzeczalnie różni się od pozostałych. Jeśli zauważysz te kolorowe wióry w oleju, być może masz do czynienia ze zużytymi szynami.

Problem może być również spowodowany uszkodzonym łożyskiem wewnątrz silnika. Choć te części są niewielkie, ich awaria oznacza poważne kłopoty dla silnika.

3. Wióry chromu lub molibdenu

Ten srebrzystoszary kolor wiórów może przypominać aluminium. Jednak to właśnie z chromu i molibdenu wykonane są tłoki.

Widząc takie wióry, można się prawie założyć, że tłoki są zużyte. Może również dojść do pęknięcia pierścieni tłokowych.

4. Wióry aluminiowe

Wióry te powstają na ogół z powodu zużycia powierzchni silnika. Istnieje kilka zużytych elementów, które mogą powodować powstawanie wiórów aluminiowych.

Możliwe, że mamy do czynienia z łożyskami wałka rozrządu. W przeciwnym razie może to być spowodowane przez aluminiowe kołpaki.

Jakie problemy są powodowane przez wióry metalowe w oleju?

1. Nierówna praca na biegu jałowym

Podczas pracy na biegu jałowym wszystko powinno przebiegać gładko. Jednak drgania lub wstrząsy podczas pracy na biegu jałowym mogą wskazywać na obecność wiórów metalowych w oleju.

Gdy smarowanie elementów silnika jest niewystarczające, metalowe części zaczynają się ścierać. Z czasem kawałki metalu odpadają i trafiają do oleju. Nierówna praca na biegu jałowym jest po prostu objawem tego, że silnik nie pracuje tak, jak powinien.

2. Odgłosy pracy silnika

Gdy silnik nie otrzymuje odpowiedniej ilości smaru, można zauważyć dziwne dźwięki. Ponieważ olej nie przemieszcza się swobodnie w silniku, można zacząć słyszeć tykające odgłosy.

W niektórych przypadkach dźwięki te są obecne przez cały czas. W innych przypadkach odgłosy tykania słychać tylko przy pierwszym uruchomieniu pojazdu.

3. Stukanie silnika

Stukanie silnika jest częstym objawem awarii silnika. Może być spowodowany zaniedbaniem regularnej wymiany oleju i filtrów.

Im dłużej pozwalasz na gromadzenie się zanieczyszczeń w oleju, tym bardziej obciążone są jego wewnętrzne elementy. Stuki w silniku należy zawsze traktować poważnie i sprawdzać, zanim silnik ulegnie awarii.

4. Słabe przyspieszenie

Słabsze osiągi są zawsze oznaką, że coś jest nie tak z silnikiem. Jeśli wciskasz pedał gazu, ale nie widzisz reakcji, powinieneś zwrócić na to uwagę.

Zmniejszona moc silnika oznacza, że silnik nie może pracować tak, jak powinien. Zanieczyszczony olej może powodować dodatkowe obciążenie silnika.

5. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej

Może się również zdarzyć, że zapali się kontrolka Check Engine lub pojawi się wskaźnik ostrzegawczy ciśnienia oleju. W niektórych pojazdach na desce rozdzielczej zapala się kontrolka Service Engine Soon (Wkrótce serwis silnika) lub Oil Change Reminder (Przypomnienie o wymianie oleju).

Ponadto istnieją alarmy informujące, że pojazd może mieć problemy z obniżoną mocą. Pojawienie się takiego wskaźnika jest sygnałem, że należy natychmiast oddać pojazd do przeglądu.

RELATED: Lampka Service Engine Soon - znaczenie, przyczyny i sposoby rozwiązania

Jak naprawić samochód, gdy w oleju znajdują się wióry metalowe?

Jeśli w oleju silnikowym znajduje się bardzo mało wiórów metalowych, to często nie ma problemu, ponieważ z czasem zużywają się. Jeśli jednak jest ich dużo, a dzieje się to po krótkiej wymianie oleju, może pojawić się problem z silnikiem.

Choć można mieć nadzieję, że naprawa problemów z silnikiem będzie tania i łatwa, zazwyczaj tak nie jest. Jednak im dłużej się coś pozostawia, tym droższe może się to stać. Prosta naprawa, jak na przykład szybka wymiana oleju, może szybko zamienić się w całkowitą wymianę silnika.

Zabierz samochód do mechanika na pełny przegląd. Będzie on w stanie stwierdzić, jakiego rodzaju uszkodzeń dokonano i czy są one możliwe do naprawienia. W niektórych przypadkach można wymienić daną część, a w innych lepszym rozwiązaniem może być przebudowa silnika.

Przebudowa silnika może być dość kosztowna. Prawdopodobnie trzeba będzie zapłacić 2000 USD lub więcej, w zależności od typu pojazdu, którym się jeździ. Jednak po przebudowie silnika można otrzymać wiele nowych części. Aby przeprowadzić przebudowę, należy wykonać następujące czynności:

  1. Zdejmuje się pokrywy silnika, osprzęt i zawory.
  2. Wymontowanie i naprawa tłoków i pierścieni.
  3. Dodanie nowych uszczelek i uszczelnień.
  4. Wszelkie inne problemy mogą być rozwiązane w tym samym czasie.

Jeśli jeździsz małym, kompaktowym samochodem, przebudowa silnika nie powinna zająć dużo czasu. Jednak w przypadku pickupa lub SUV-a z dużym silnikiem V8 zajmie to trochę czasu. Jednak przy prawidłowej konserwacji silnika i regularnej wymianie oleju nie trzeba się martwić o wióry metalowe w silniku.