Zachowanie wyglądu i wartości odsprzedaży Porsche Boxster Spyder

Niestety, z biegiem czasu nowe samochody tracą swój "nowy" wygląd. Ogólne zużycie, rozlane płyny we wnętrzu, ślady na lakierze, blaknące elementy wykończenia, wżery na felgach, wszystko to składa się na zmęczony i nieciekawy wygląd. Jest to rozczarowujące dla właściciela, ale co więcej, uszkodzenia te wpływają na potencjalną wartość odsprzedaży. Podczas gdy samochód może być mechanicznie zdrowe i nosić pełną historię serwisową, jeśli wygląd jest słaby można oczekiwać, aby otrzymać kilka tysięcy funtów mniej za to w porównaniu do podobnego pojazdu w lepszym stanie. Im droższy jest oryginalny koszt samochodu, tym więcej może on stracić na samym wyglądzie.

Nowy Boxster Spyder jest świetnym samochodem: agresywny wygląd, responsywne i solidne prowadzenie na krętych drogach, a jednocześnie przyjemność z jazdy. Napędzany silnikiem o pojemności 3,8 litra (nieznacznie zmodyfikowana wersja silnika z modelu Cayman GT4 i 991 Carrera S) jest w stanie rozpędzić kierowcę od 0 do 62 mil na godzinę w ciągu 4,5 sekundy. 6-biegowa manualna skrzynia biegów nadaje Spyderowi nieco nostalgiczny charakter. Nawet Jason Barlow z Top Gear nazwał go "naprawdę genialnym samochodem dla kierowcy".

Ten konkretny Boxster Spyder został zakupiony przez miłośnika Porsche w Jersey jako prezent dla żony. Jednak po przejechaniu zaledwie kilku kilometrów został uznany za "nieodpowiedni" i ponownie trafił na rynek. Szybko sprzedany, nowy właściciel przyjechał nim z Jersey i przywiózł go bezpośrednio do studia detailingowego UF w Brands Hatch w Kent. Spyder otrzymał kilka opcjonalnych aktualizacji, w tym wykończenie wnętrza z włókna węglowego i kolorowe płetwy na tylnych panelach. Przy oryginalnym koszcie przekraczającym siedemdziesiąt tysięcy funtów, nowy właściciel chciał jak najszybciej zapewnić samochodowi odpowiednią ochronę. W związku z tym zaaplikowano program New Car Protection Treatment, a także Alloy Wheel Protection, Convertible Roof Protection oraz Glass ClearVision Treatment.

Po przejechaniu kilkuset mil, Boxster Spyder był dość brudny. Pył hamulcowy, brud drogowy i ogólny osad pokrywał lakier i felgi, mimo że w salonie Porsche zastosowano środek uszczelniający. Uszczelniacz nie został dobrze nałożony i utwardził się w postaci wyraźnie widocznych smug i plam na masce i pokrywie bagażnika. Właściciel zażądał więc jego usunięcia i zdecydował się na uszczelniacz Nano-Ceramic 'Ultra', który zapewnił Spyderowi podwójną warstwę ochrony opartej na nanotechnologii i dodatkowy połysk.

Wielu dealerów zleca zabiegi ochronne na zewnątrz, kładąc nacisk na szybkie wykonanie pracy, a nie na jej właściwe wykonanie. Często może się to źle skończyć, czego dowodem są widoczne tutaj słabe wyniki aplikacji. Dodatkowo, felgi były pokryte zapieczonym pyłem hamulcowym, który był bardzo trudny do usunięcia, co wskazuje na to, że felgi nie były zabezpieczone. Można więc założyć, że zaciski hamulcowe również nie były zabezpieczone. Dodatkowo, krawędzie drzwi były mocno zanieczyszczone osadami żelaza, co sugeruje, że lakier nie został odpowiednio przygotowany przed nałożeniem uszczelniacza. Nic dziwnego, że nowy właściciel chciał usunąć uszczelniacz, dokładnie odkazić samochód, a następnie pokryć go skuteczną i trwałą powłoką ochronną. - Matt Back, UF Detailing Studio

Na początku usunięto tablice rejestracyjne, aby umożliwić pełny dostęp do czyszczenia. Następnie samochód został odtłuszczony przy użyciu Meguiar's All Purpose Cleaner w proporcji rozcieńczenia 5:1, aby usunąć tłuste osady i odpryski oleju napędowego bez usuwania naturalnych olejów z lakieru. Następnie samochód został oczyszczony z zanieczyszczeń żelazem przy użyciu Bilt-Hamber Korrosol.

Aktywny składnik Korrosolu kurczy cząsteczki metalu, zmuszając je do zerwania więzi z podłożem, dzięki czemu można je spłukać. Ta bezdotykowa metoda usuwania cząstek jest znacznie bezpieczniejsza dla lakieru niż nieumyślne pocieranie ich rękawicą. Ponieważ te drobne cząsteczki są ostre, takie działanie mogłoby łatwo uszkodzić lakier. - Matt Back, UF Detailing Studio

Podczas gdy Korrosol zajmował się żelaznymi zanieczyszczeniami, na karoserię i koła została nałożona Ultimate Snow Foam. Ta gęsta piana delikatnie usuwa brud i żwir z powierzchni lakieru i kół, umożliwiając ich spłukanie przed rozpoczęciem procesu mycia głównego.

Początkowe etapy dekontaminacji są przeprowadzane przy minimalnym kontakcie z lakierem, aby go chronić. Ultimate Snow Foam to ostatnia część etapu mycia wstępnego, która usuwa większe cząsteczki zanieczyszczeń, które mogą porysować lakier, jeśli dostaną się do rękawicy myjącej. - Matt Back, UF Detailing Studio

Spyder został następnie opłukany przed myciem metodą dwóch wiader, przy użyciu dwustronnej rękawicy Ulti-Mitt z merynosów i szamponu Nanolex Pure. Po spłukaniu piany, filtr Aqua Gleam De-ionising Water Filter został podłączony do węża w celu ostatecznego opłukania samochodu czystą wodą. Następnie Spyder został osuszony i przeniesiony do studia detailingowego, gdzie przy intensywnym oświetleniu dokładnie sprawdzono stan lakieru.

Sam lakier był w bardzo dobrym stanie, ale uszczelniacz był źle nałożony, co sprawiało wrażenie, że lakier jest zawirowany. Uszczelniacze polimerowe są zwykle znacznie bardziej miękkie niż ceramiczne na bazie krzemionki, więc łatwiej je usunąć. - Matt Back, UF Detailing Studio

Przy użyciu polerki obrotowej FLEX PE14-2 z 3M PERFECT-IT III Yellow Polishing Pad i Menzerna Super Finish Plus 3800 samochód został wypolerowany maszynowo w celu usunięcia uszczelniacza polimerowego. Następnie samochód został ponownie umyty w celu usunięcia wszelkich śladów politury i pozostałości silikonu. Po wysuszeniu karoseria została poddana ostatecznemu, lekkiemu polerowaniu ręcznemu przy użyciu PolishAngel Esclate Lotion. Lakier był gotowy do nałożenia uszczelniacza ceramicznego.

Przy użyciu miękkiej szmatki owiniętej wokół klocka do detailingu (dla lepszej przyczepności), nałożono Kamikaze Collection Miyabi Coat i pozostawiono do utwardzenia na około dwadzieścia minut, po czym wypolerowano ultra miękkimi mikrofibrami.

Miyabi Coat jest naprawdę łatwy w użyciu: zachowuje się bardziej jak wosk niż jak typowy uszczelniacz ceramiczny. Stosuje się warstwę do każdego panelu, a następnie polerować wszystko w jednym ruchu, a nie pracy panel na raz. Ta cecha jest szczególnie przydatna, ponieważ uszczelniacze na bazie krzemionki są optycznie przezroczyste, więc podczas pracy na białych lub jasnych kolorach pojazdów, kiedy może być trudno zobaczyć, gdzie uszczelniacz został zastosowany. Miyabi Coat łatwo się poleruje, ale pozostawia za sobą absolutnie niesamowity połysk. - Matt Back, UF Detailing Studio

Gdy Miyabi w pełni się utwardził, na wierzch została nałożona warstwa Kamikaze Collection ISM Hydrocarbon Coating, aby jeszcze bardziej wzmocnić funkcję wiązania wody.

Ociekanie wody wygląda ładnie - każdy lubi patrzeć, jak woda toczy się w kulki i spływa z powierzchni, ale tak naprawdę liczy się praktyczność tego rozwiązania. Deszcz przenosi z atmosfery zanieczyszczenia środowiskowe i przemysłowe, które lądują na Twoim samochodzie. Bariera hydrofobowa sprawia, że zanieczyszczona woda spływa po samochodzie, zamiast na nim zalegać. Kałuże i mokre drogi rozpryskują brudną wodę na samochód, więc ponownie, hydrofobowe działanie uszczelniacza zachęca wodę i brud, który niesie, do spływania z powierzchni pokrytej środkiem. - Matt Back, UF Detailing Studio

Szyby zostały wyczyszczone, a następnie uszczelnione przy użyciu Gtechniq G1 ClearVision Smart Glass, tworząc hydrofobową barierę, która zachęca deszcz do spływania i spływania, nawet podczas jazdy z relatywnie niską prędkością. Zmniejsza to obciążenie oczu i zmęczenie kierowcy podczas jazdy w złych warunkach pogodowych.

Koła i zaciski hamulcowe zostały zabezpieczone przy użyciu pancerza Gtechniq C5 Alloy Wheel Armour. C5 tworzy silne wiązanie chemiczne z lakierem, dzięki czemu nie ulega spaleniu pod wpływem nagrzewania się elementów, ani nie zmywa się podczas deszczu. Woda, brud i oleje są odpychane, a C5 powstrzymuje również pył hamulcowy przed przyleganiem do zabezpieczonej powierzchni. W rezultacie, zabezpieczone felgi są łatwiejsze do utrzymania w czystości i nie ma potrzeby stosowania silnych kwasowych lub alkalicznych środków do czyszczenia felg.

Ze względu na odporność termiczną C5, został on również zastosowany na końcówkach wydechu, aby pomóc utrzymać je wolne od sadzy.

Karoseria została zabezpieczona folią z tworzywa sztucznego, zanim materiałowy dach kabrioletu został uszczelniony przy użyciu Gtechniq I1 AB Smart Fabric Coat. Ten środek uszczelniający pokrywa poszczególne włókna tkaniny, zamiast nakładać jednolitą powłokę na całą powierzchnię. W rezultacie, I1 AB nie wpływa na dotyk ani fakturę materiału, ale pozostawia wysoce hydrofobowy efekt, chroniąc tkaniny przed plamami z wody deszczowej lub przypadkowymi rozlaniami. Oznaczenie "AB" oznacza funkcję antybakteryjną, dzięki czemu impregnowane tkaniny są bardziej odporne na rozwój pleśni - co jest częstym problemem zwłaszcza w przypadku miękkich dachów, jeśli są one przechowywane w cieniu lub w ciemnym garażu.

Ostatnim krokiem było nałożenie na opony warstwy Gtechniq T2 Tyre Dressing, aby nadać im naturalny, czysty, satynowy połysk.

Z samochodem zabezpieczonym w ten sposób, staranne i regularne czyszczenie oznacza, że samochód zachowa wygląd "jak nowy" znacznie dłużej niż gdyby nie był zabezpieczony. I bardzo dobrze, bo wątpię, by właściciel chciał go w najbliższym czasie wymienić - zwłaszcza, gdy wygląda tak, jak teraz!