15 typów czujników samochodowych (i ich działanie)

Nowoczesne silniki samochodowe są wyposażone w od 15 do 30 czujników zapewniających ich prawidłową pracę. Czujniki te kontrolują wszystkie elementy silnika, aby zapewnić jego optymalne działanie. Łącznie w nowoczesnym samochodzie w całym jego wnętrzu znajduje się ponad 70 czujników.

Ale choć w samochodzie jest mnóstwo różnych czujników - i nie każdy pojazd ma te same typy czujników - jest wiele takich, które można znaleźć wszędzie.

Poniżej przedstawiamy 15 najczęściej spotykanych typów czujników samochodowych, które można znaleźć w prawie każdym nowym pojeździe. Podkreśliliśmy nie tylko, czym one są, ale także przedstawiliśmy krótki opis każdego z nich i wyjaśniliśmy, jak działają.

Najczęściej spotykane typy czujników silnika samochodowego są następujące:

Spis treści pokaż 1. Czujnik poziomu oleju silnikowego 2. Czujnik ciśnienia oleju silnikowego 3. Czujniki temperatury płynu chłodzącego 4. Czujnik masowego przepływu powietrza 5. Czujnik temperatury powietrza dolotowego 6. Czujniki tlenu 7. Czujniki stuków 8. Czujniki położenia wału korbowego/wałka rozrządu 9. Czujnik położenia przepustnicy 10. Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze 11. Czujnik ciśnienia paliwa 12. Czujnik poziomu płynu chłodzącego 13. Czujnik Nox 14. Czujnik temperatury spalin 15. Czujnik ciśnienia doładowania Ile czujników znajduje się w silniku samochodowym? Podsumowanie

1. Czujnik poziomu oleju silnikowego

Jednym z najczęściej stosowanych czujników w samochodzie jest czujnik poziomu oleju silnikowego. Czujnik ten mierzy poziom oleju w misce olejowej silnika, aby upewnić się, że jest on na bezpiecznym poziomie. Jeśli poziom oleju jest niewystarczający, czujnik ten spowoduje zapalenie się lampki ostrzegawczej poziomu oleju na desce rozdzielczej.

Czujnik ten jest często montowany na dnie miski olejowej, więc aby go wymienić, należy spuścić olej z silnika. Zależy to jednak od modelu silnika.

2. Czujnik ciśnienia oleju silnikowego

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego jest często podobny do czujnika poziomu oleju, z tą różnicą, że mierzy on ciśnienie oleju za pompą olejową. Czujnik ten często znajduje się w bloku silnika, często w pobliżu filtra paliwa.

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego często ma plastikowe części, które mogą pękać z wiekiem, co może powodować wycieki, zanim dojdzie do awarii. Uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju można najczęściej zauważyć, widząc czerwoną kontrolkę ciśnienia oleju na desce rozdzielczej.

POWIĄZANE: 3 Objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia oleju

3. Czujniki temperatury płynu chłodzącego

Kolejnym ważnym czujnikiem w silniku jest czujnik temperatury płynu chłodzącego. Czujnik ten monitoruje temperaturę płynu chłodzącego, co jest doskonałym sposobem na określenie ogólnej temperatury silnika. Zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

W niektórych nowszych modelach samochodów czujnik temperatury płynu chłodzącego powinien wyłączać silnik, gdy osiągnie wystarczająco wysoką temperaturę.

RELATED: 8 objawów nieprawidłowego działania czujnika temperatury płynu chłodzącego

4. Czujnik masowego przepływu powietrza

Silnik pojazdu musi wiedzieć, ile powietrza dostaje się do środka, aby mógł zoptymalizować proporcje paliwa w celu uzyskania maksymalnych osiągów. Czujnik masowego przepływu powietrza (MAF) mierzy ilość powietrza przepływającego przez wlot, dzięki czemu silnik wie, ile go pobiera.

Czujnik MAF jest często umieszczony na przewodzie wlotowym między kolektorem dolotowym a puszką filtra powietrza.

ZWIĄZANE: 8 objawów nieprawidłowego działania czujnika MAF

5. Czujnik temperatury powietrza dolotowego

Możesz wierzyć lub nie, ale temperatura powietrza docierającego do silnika ma kluczowe znaczenie dla maksymalizacji jego osiągów. Dlatego właśnie czujnik temperatury powietrza dolotowego (IAT) informuje ECM o temperaturze powietrza, dzięki czemu może on dokonać regulacji i zmaksymalizować osiągi.

Czujnik IAT może być oddzielny lub zintegrowany z czujnikiem MAF. Zintegrowany z czujnikiem MAF jest znacznie częściej spotykany w nowszych modelach samochodów.

ZWIĄZANE: Objawy czujnika temperatury powietrza dolotowego (IAT)

6. Czujniki tlenu

Czujniki tlenu, znane również jako czujniki O2, mierzą skład mieszanki paliwowo-powietrznej z wydechu i skuteczność katalizatora (CAT). Jeden czujnik tlenu mierzy skład powietrza przed katalizatorem, a drugi - skład powietrza za katalizatorem.

Jeśli spadek emisji jest niewystarczający, sterownik ECM informuje o konieczności dokonania naprawy, wyświetlając na desce rozdzielczej kontrolkę "check engine".

ZWIĄZANE: 5 objawów uszkodzonego czujnika tlenu (O2)

7. Czujniki stuków

Czujniki spalania stukowego służą do zapewnienia, że silnik nie będzie narażony na detonację lub tzw. spalanie stukowe. Detonacja lub spalanie stukowe w silniku samochodowym jest zgubne dla jego wewnętrznych części, co prowadzi do bardzo kosztownych napraw.

Może to być również spowodowane błędami w zapłonie lub uszkodzeniem podzespołów, ale jeśli czujnik spalania stukowego silnika coś usłyszy - mamy problem.

RELATED: 5 objawów uszkodzonego czujnika spalania stukowego

8. Czujniki położenia wału korbowego/wałka rozrządu

Rozrząd silnika zależy od idealnej symfonii pomiędzy wałem korbowym i wałkiem rozrządu - a ich odpowiednie czujniki położenia informują sterownik ECM, gdzie dokładnie znajduje się każdy z nich. Jeśli te położenia nie są zgodne z tymi, jakie powinny być, należy jak najszybciej uzyskać o tym informację.

Często jeden czujnik znajduje się na wale rozrządu, a drugi na wale korbowym. Niektóre modele samochodów mają jednak tylko czujnik położenia wału korbowego.

RELATED: 6 objawów uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego

9. Czujnik położenia przepustnicy

W dzisiejszych czasach połączenie między pedałem przyspieszenia a korpusem przepustnicy jest w pełni połączone elektronicznie, a nie za pomocą przewodu. Dlatego w korpusie przepustnicy znajduje się czujnik położenia przepustnicy, który mierzy kąt nachylenia klapy przepustnicy.

Czujnik położenia przepustnicy informuje sterownik ECM o dokładnym stopniu otwarcia przepustnicy. Dzięki temu, jeśli wystąpi problem między pedałem gazu a przepustnicą, nie dojdzie do wylania tony paliwa i uszkodzenia silnika z powodu zacinającej się przepustnicy.

ZALEŻNE: 5 objawów uszkodzonego czujnika położenia przepustnicy (TPS)

10. Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze

Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) robi dokładnie to, co brzmi, jakby miał robić - mierzy ciśnienie w kolektorze. Dzięki temu czujnik masowego przepływu powietrza idzie o krok dalej i mierzy, ile powietrza faktycznie dociera do silnika. Jest to kluczowy element w silnikach z wtryskiem paliwa, ponieważ optymalizuje proporcje paliwa w celu uzyskania jak najlepszych osiągów.

Ponadto przejmuje on zadania od czujnika ciśnienia doładowania i mierzy ciśnienie w turbosprężarce, jeśli samochód jest w nią wyposażony.

RELATED: 10 objawów uszkodzonego czujnika MAP

11. Czujnik ciśnienia paliwa

Czujnik ciśnienia paliwa mierzy ciśnienie paliwa na przewodzie paliwowym lub na szynie paliwowej. Najprawdopodobniej jest on zamontowany na szynie ciśnieniowej, ale czasami może być również zamontowany na przewodzie paliwowym. Pomiar ciśnienia paliwa ma kluczowe znaczenie dla modułu sterującego silnikiem, ponieważ wzrost ciśnienia powoduje wzbogacenie mieszanki paliwowej, a spadek ciśnienia - odchudzenie mieszanki paliwowej.

Sam czujnik jest często dość tani, ale jego wymiana może być kłopotliwa, jeśli nie jest się doświadczonym mechanikiem. (Może dojść do wycieku dużej ilości paliwa).

RELATED: 5 objawów uszkodzenia czujnika ciśnienia w szynie paliwowej

12. Czujnik poziomu płynu chłodzącego

Jeśli w Twoim pojeździe nie ma wystarczającej ilości płynu chłodzącego, będzie się on przegrzewał. Dlatego większość pojazdów jest wyposażona w czujnik poziomu płynu chłodzącego, który pozwala uniknąć problemów przed wyruszeniem w drogę. Jeśli w pojeździe nie ma wystarczającej ilości płynu chłodzącego, czujnik poziomu płynu chłodzącego zapali kontrolkę "check engine", a czasami uniemożliwi uruchomienie pojazdu.

Czujnik poziomu płynu chłodzącego znajduje się w zbiorniku płynu chłodzącego.

13. Czujnik Nox

Czujnik Nox mierzy ilość Nox w spalinach. Ten czujnik nie jest montowany w wielu modelach samochodów. Zazwyczaj można go znaleźć w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda. Czujnik NOx jest zainstalowany na rurze wydechowej i na jednostce sterującej pod plastikową osłoną.

Niestety, aby wymienić czujnik NOX, często trzeba wymienić również jednostkę sterującą. Jednostka sterująca i czujnik są często drogie, a ich wymiana może być nieco trudna, ponieważ czujnik ma tendencję do rdzewienia i zakleszczania się.

14. Czujnik temperatury spalin

Czujnik temperatury spalin jest często montowany w silnikach wysokoprężnych. Jego zadaniem jest pomiar temperatury spalin przed i za filtrem cząstek stałych w celu optymalizacji regeneracji filtra cząstek stałych. W zależności od modelu silnika pojazdu często montuje się od 1 do 4 czujników temperatury spalin.

Czujniki te są instalowane na rurze wydechowej i kolektorze wydechowym, a czasem także na turbosprężarce. Czujniki są często dość drogie, a dostęp do nich i ich wymiana może być utrudniona; często rdzewieją i zacinają się.

15. Czujnik ciśnienia doładowania

Czujnik ciśnienia doładowania mierzy ciśnienie doładowania w przewodach doładowujących. Ten czujnik jest potrzebny tylko wtedy, gdy samochód jest wyposażony w turbosprężarkę lub doładowanie.

Czujniki ciśnienia doładowania są często tanie i można je łatwo wymienić w większości modeli samochodów. W niektórych modelach samochodów dostęp do nich może być utrudniony, jeśli są zamontowane na kolektorze dolotowym.

Ile czujników znajduje się w silniku samochodowym?

W nowoczesnym silniku samochodowym znajduje się około 15-30 czujników, jeśli nie uwzględnimy cewek. W sumie w nowoczesnym samochodzie można znaleźć ponad 70 czujników, licząc wszystkie czujniki w całym samochodzie.

Podsumowanie

Choć ta lista nie wyczerpuje wszystkich czujników, jakie można znaleźć w samochodzie, to są to jedne z najczęstszych i najbardziej prawdopodobnych problemów, z jakimi można się spotkać.

Pamiętaj jednak, że choć od czasu do czasu mogą one przyprawić Cię o ból głowy, zapobiegają pojawieniu się jeszcze poważniejszych problemów i zniszczeniu silnika!