Zadaniem przekaźnika zapłonu jest zapewnienie nieprzerwanego zasilania elektrycznego wielu podzespołów samochodu.
Przekaźnik zapłonu zwykle znajduje się w skrzynce bezpieczników umieszczonej pod maską lub gdzieś pod deską rozdzielczą samochodu. Przekazuje on energię elektryczną z akumulatora do elementów zapłonu, co umożliwia uruchomienie samochodu w mgnieniu oka.
Jeśli jednak przekaźnik nie spełnia swoich funkcji, mogą wystąpić problemy i to nie tylko z jednym, ale z wieloma elementami silnika, takimi jak pompa paliwowa czy cewka zapłonowa. Co się dzieje, gdy masz uszkodzony przekaźnik zapłonu?
Najczęstszym objawem uszkodzonego przekaźnika zapłonu jest brak reakcji wyłącznika zapłonu. Można również zauważyć takie objawy, jak zgaśnięcie silnika lub rozładowanie akumulatora w godzinach porannych. W rzadkich przypadkach może być również wyczuwalny zapach spalonej elektroniki.
Przekaźnik zapłonu zazwyczaj znajduje się wraz z kilkoma innymi przekaźnikami i bezpiecznikami w skrzynce bezpieczników we wnęce silnika. Obszar pod maską jest otwarty na zanieczyszczenia, takie jak brud i gruz, co jest częstą przyczyną awarii przekaźnika zapłonu.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzenia przekaźnika zapłonu:
Spis treści Pokaż Objawy uszkodzonego przekaźnika zapłonu 1. Zapłon nie reaguje. 2. Silnik zatrzymuje się 3. Wahająca się moc zapłonu 4. Rozładowany akumulator po nocy 5. Nieprzyjemny zapach elektroniki Co to jest przekaźnik zapłonu? Gdzie znajduje się przekaźnik zapłonowy? Koszt wymiany przekaźnika zapłonowego Testowanie przekaźnika zapłonuObjawy uszkodzonego przekaźnika zapłonu
1. Brak reakcji zapłonu
Podstawowym zadaniem przekaźnika zapłonu jest zasilanie wszystkich modułów sterujących i czujników w samochodzie, które są niezbędne do pracy silnika.
Jeżeli po przekręceniu kluczyka w stacyjce na desce rozdzielczej nic się nie dzieje, a akumulator samochodu jest naładowany, istnieje duże ryzyko, że coś jest nie tak z przekaźnikiem zapłonu.
Takie problemy należy rozwiązywać jak najszybciej. W przeciwnym razie będziesz zmuszony do podróżowania bez samochodu.
POWIĄZANE: Objawy uszkodzenia przekaźnika pompy paliwa i jego położenie
2. Gaśnięcie silnika
Przekaźnik zapłonu zasila podstawowe części silnika, takie jak pompa paliwowa i cewki zapłonowe. Bez tych elementów silnik wkrótce umrze, więc zapewne domyślasz się, co się stanie, jeśli przekaźnik nie będzie w stanie dostarczyć do nich zasilania.
Jeśli samochód wyłącza się podczas jazdy, winny może być przekaźnik zapłonu.
3. Wahania mocy zapłonu
Jeśli tablica rozdzielcza miga jak podczas gry w przewracanie stolików, może to oznaczać problem z przekaźnikiem zapłonu.
Dochodzi do sytuacji, w której wewnątrz przekaźnika zapłonu pojawia się korozja. Może to spowodować, że powierzchnia połączenia wewnątrz przekaźnika stanie się zbyt mała - co spowoduje bardzo szybkie wyłączanie i włączanie zapłonu.
ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonego przekaźnika głównego
4. Rozładowany akumulator po nocy
Po wyłączeniu zapłonu przekaźnik zapłonu powinien również odciąć zasilanie wszystkich elementów silnika, w przeciwnym razie akumulator samochodu będzie się rozładowywał, gdy samochód będzie stał przez noc.
Awaria przekaźnika zapłonu może spowodować, że układ zapłonowy będzie stale włączony, nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki.
Oznacza to, że obwód nie zostanie otwarty po wyjęciu kluczyka, a akumulator będzie się rozładowywał.
Dlatego, jeśli masz przed sobą akumulator, który padł podczas pracy poprzedniego dnia, przyczyną mógł być przekaźnik zapłonu.
5. Zły zapach z układu elektronicznego
Złe połączenie w przypadku elektroniki powoduje powstawanie ciepła. Przekaźnik zapłonu, w którym jest korozja, rdza lub woda, może mieć złe połączenie, co powoduje wydzielanie się dużej ilości ciepła.
Często można zauważyć, że plastikowa osłona stopiła się nawet nad przekaźnikiem. Jeśli już kiedyś poczułeś zapach spalonej elektroniki - powinieneś bezwzględnie sprawdzić przekaźnik zapłonu następnym razem, gdy go poczujesz.
Co to jest przekaźnik zapłonu?
Przekaźnik zapłonu jest urządzeniem elektrycznym, które działa jako przełącznik zasilania układu zapłonowego i układu paliwowego pojazdu. Przekaźnik zapłonowy jest uaktywniany po włączeniu zapłonu za pomocą kluczyka.
Następnie przekaźnik zapłonowy włącza zasilanie i umożliwia jego dotarcie do układów, które muszą być zasilane, aby pojazd mógł funkcjonować. W rezultacie akumulator przekazuje energię do cewki zapłonowej, która jest następnie przekazywana do świec zapłonowych pojazdu w celu uruchomienia silnika.
Gdzie znajduje się przekaźnik zapłonowy?
Przekaźnik zapłonu jest często umieszczony w skrzynce bezpieczników pod maską. Może być również umieszczony w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą wewnątrz samochodu.
Dokładna lokalizacja przekaźnika zapłonu może być różna w różnych pojazdach, w zależności od konstrukcji pojazdu i firmy, która go wyprodukowała.
Aby łatwo zlokalizować przekaźnik zapłonu i prawidłowo go zidentyfikować, można skorzystać z instrukcji serwisowej dostarczonej przez producenta pojazdu. Znajduje się on w panelu przekaźników wraz z wieloma innymi przekaźnikami zainstalowanymi w pojeździe.
Koszt wymiany przekaźnika zapłonowego
Średni koszt wymiany przekaźnika zapłonowego wynosi od 15 do 100 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Przekaźnik zapłonowy kosztuje od 5 do 50 USD, a robocizna od 10 do 50 USD.
Sam przekaźnik zapłonowy jest często bardzo tani i można oczekiwać, że będzie kosztował poniżej 10 USD, w zależności od tego, czy chce się kupić oryginalny przekaźnik OEM, czy z rynku wtórnego.
Wymiana przekaźnika zapłonowego jest również często bardzo prosta. Jeśli wymiana ma być wykonana przez mechanika, koszt wymiany może wynieść od 15 do 100 USD.
Testowanie przekaźnika zapłonu
W zależności od typu przekaźnika zapłonowego jego sprawdzenie jest często dość łatwe. Większość przekaźników zapłonu ma 4 styki i jeśli masz jeden z nich, możesz postępować zgodnie z poniższą instrukcją.
- Wyjmij przekaźnik zapłonu ze skrzynki bezpieczników.
- Weź kilka przewodów i zlokalizuj akumulator samochodowy.
- Sprawdź, czy na tylnej stronie przekaźnika nie ma numerów; prawdopodobnie znajdziesz 30, 85, 86 i 87.
- Wyjmij przekaźnik ze skrzynki bezpieczników.
- Podłącz napięcie 12 V z akumulatora samochodowego bezpośrednio do styków 30 i 85.
- Uziemić styk 86 z masy akumulatora samochodowego, a z przekaźnika powinien być słyszalny dźwięk klikania.
- Sprawdź za pomocą multimetru, czy na stykach 87 jest napięcie 12 V+. Jeśli nie, przekaźnik zapłonu jest uszkodzony.
- Jeśli tak, problem może nadal tkwić w przekaźniku, ale aby go znaleźć, należy wykonać próbę obciążeniową. Najłatwiejszym sposobem sprawdzenia przekaźnika jest przetestowanie czegoś, co pobiera dużo prądu przez pin 87, np. pompy paliwowej lub czegoś podobnego.